Gestaltning består i arbetet att få en byggnad att bli till. Arbetet är både att fastställa hur byggnaden ska vara konfigurerad och hur den ska konstrueras. De är samma sak, men vi tänker på dem som skilda.

Från Latours text om relativitetsteorin kan man hämta hans beskrivning av in- och utskiftning i textanalys, för att beskriva hur arkitekter jobbar med ritningar. Det arbete vi gör är inte att bygga huset, men att ta fram dokument efter vilka man ska bygga huset.

Latours beskrivning av textanalys är att berättaran skapar ett utrymme (texten) där aktörer tillåts agera. Flera utrymmen kan lagras över varandra i texten och genom in och utskiftning av aktörer kan information flyttas mellan dessa utrymmen. Typ. Genom att skifta ut aktörer till berättarens arbetsrum, där andra kan kontrollera aktörerna, är det möjligt att producera vetenskap.

På samma sätt bygger vi upp olika nivåer av ritningar, där aktörer skiftas mellan olika nivåer, men vårt arbetsrum består inte av vårt kontor där dokumentation ska granskas, utan byggarbetsplatsen där byggnaden ska uppföras. Ska vi lyckas med att transformera vår uppfattning om byggnaden till verkligheten måste vi övertyga de som uppför den att vår bild är sann.

Ganska basalt, men det finns lite olika traditioner och fallgropar:
En viktig aspekt är vilka aktörer vi kommunicerar med. En annan är vilken möjlighet de ges att påverka vår förkunnelse. Finns det dessutom andra aktörer som försöker överrösta oss?

Det nätverk av dokument, ideer, människor, maskiner och material som konstruerar byggnaden har i varje fall en specifik uppbyggnad som måste beaktas i ett tidigt skede. Vad är möjligt att påverka? Vilket handlingsutrymme kommer aktörerna att ha?
Beroende på byggprocess kommer arkitektens roll vara mer eller mindre privilegierad på gott och ont.

När varje teknikområde har ett eget fullt ansvar (?!), rent juridiskt, är deras perspektiv privilegierat utan de nödvändiga operationer till hands att omvandla denna deformerbara relativism till en transformerbar relativitet.

No comments:

Post a Comment